Ero sivun Manismi versioiden välillä
(Senc-tuonti) |
|||
Rivi 3: | Rivi 3: | ||
|kieli=suomi | |kieli=suomi | ||
|id=1043 | |id=1043 | ||
− | |artikkeliteksti=<P align="justify"> Manismilla (< lat. <i>manes</i>, 'vainajain sielut') tarkoitetaan (lähinnä oman suvun) vainajien palvontaa ja toisaalta uskontotieteellistä tulkintasuuntaa, jossa uskoa vainajasieluihin ja esi-isien palvontaa pidetään uskonnon alkumuotona. Manismin teorian esitteli H. Spencer 1876. Saamelaisen kansanuskon tutkimuksessa esim. {{Artikkelilinkki| | + | |artikkeliteksti=<P align="justify"> Manismilla (< lat. <i>manes</i>, 'vainajain sielut') tarkoitetaan (lähinnä oman suvun) vainajien palvontaa ja toisaalta uskontotieteellistä tulkintasuuntaa, jossa uskoa vainajasieluihin ja esi-isien palvontaa pidetään uskonnon alkumuotona. Manismin teorian esitteli H. Spencer 1876. Saamelaisen kansanuskon tutkimuksessa esim. {{Artikkelilinkki|1634|Uno Holmbergin}} tulkinnoissa manismi näyttäytyy vahvana. </P><BR> |
+ | {{Artikkelilinkki|20140806122035| Sisällysluettelo: Muinaisusko, mytologia ja folklore}}<BR><BR> | ||
+ | |||
+ | |kirjoittaja=Risto Pulkkinen | ||
|luokat=Muinaisusko, mytologia ja folklore | |luokat=Muinaisusko, mytologia ja folklore | ||
− | + | }} |
Nykyinen versio 11. elokuuta 2014 kello 10.43
Manismi
Manismilla (< lat. manes, 'vainajain sielut') tarkoitetaan (lähinnä oman suvun) vainajien palvontaa ja toisaalta uskontotieteellistä tulkintasuuntaa, jossa uskoa vainajasieluihin ja esi-isien palvontaa pidetään uskonnon alkumuotona. Manismin teorian esitteli H. Spencer 1876. Saamelaisen kansanuskon tutkimuksessa esim. Uno Holmbergin tulkinnoissa manismi näyttäytyy vahvana.
Sisällysluettelo: Muinaisusko, mytologia ja folklore
Manism
Manism (< Latin manes ´the shades, souls of the dead´) is the cult of the dead, mainly ones own ancestors. It is also used to refer to an approach in comparative religion in which a belief in the souls of the dead and ancestor worship is regarded as the origin of religion. The theory of manism was proposed by Herbert Spencer in 1876. It had a strong influence on the interpretations of Uno Holmberg in his study of Saami religion.