You do not have permission to edit this page, for the following reason:
The action you have requested is limited to users in the group: Users.
<P align="justify"> <i>Boaššu</i> (eri kielivariaatioin) on tarkoittanut sekä saamelaisen kodan tai turvekammin kultillista takaovea että siitä tulisijan ulottuvaa aluetta, kodan pyhää ja vain miehille sallittua peräsoppea. <i>Boaššu</i> kuuluu näin {{Artikkelilinkki|1056|pyhän}} kentälle saamelaisessa esikristillisessä maailmankuvassa. Peräpohjolan suomenkielellä <i>boaššu</i> oli {{Artikkelilinkki|20140717110414|posio}}, mikä vielä näkyy Posion kunnan nimessä. Pyhän peräoven ja -sopen ovat tunteneet ruotsin-, pohjois-, kemin- ja itäsaamelaiset; turjansaamelaisilla oven nimi on tosin ollut <i>varr-lypps</i> ('verinen peräovi'), mikä viittaa sen käyttöön metsästyksen yhteydessä. </P> <P align="justify"> <i>Boaššu</i> oli paikka, jossa säilytettiin noitarumpua sekä aseita; kaikki nämä olivat naisilta kiellettyjä asioita. <i>Boaššu</i>un liittyvän takaoven kautta miehet lähtivät karhun- ja muuhunkin metsästykseen ja palasivat metsältä; myös saalis tuotiin sen kautta sisään. Sen kautta miehet myös kulkivat uhritoimituksiin ja palasivat niistä sekä menivät kalaan saivojärvelle ({{Artikkelilinkki|1016|sáiva}}). </P> <P align="justify"> Läntisten, lähinnä norjansaamelaisten tietojen mukaan <i>Boaššu</i>ssa asui sitä hallitseva feminiini jumaluus, <i>Boaššoáhkká, 'Boaššu</i>akka'. Suomen- ja itäsaamelaiset eivät tätä jumaluutta ole tunteneet. Vastaavasti <i>boaššu</i>a vastapäätä sijoittuva alue kodassa, tulisijan ja ovensuun välinen alue - jossa <i>áhkká</i>-jumalattarien ajateltiin asuvan - oli naisten sakraali vyöhyke . </P> <P align="justify"> <i>Boaššu</i>n kautta kulkeminen muodostui yhdeksi niitä saamelaisten esikristillisen maailmankuvan näkyvistä ilmentymistä (mm. rummun käytön ja yhteisöllisten seitauhrien ohella), jotka lähetyssaarnaajat pyrkivät kriminalisoimaan ja tukahduttamaan. Niiden kiinninaulaajana kunnostautui varsinkin 1600-luvun puolenvälin jälkeen Kemin Lapissa toiminut Gabriel {{Artikkelilinkki|1670|Tuderus}}, joka tämän johdosta joutui suorastaan hengenvaaraan suuttuneiden saamelaisten keskuudessa. Vaikka <i>boaššu</i>n kautta kulkeminen vähitellen saatiin juurituksi ja itse pesäsoppi muodostui patojen yms. tavaroitten säilytyspaikaksi, monet saamelaisnaiset pyrkivät vielä pitkään välttämään kodan takaosan kiertämistä. </P> Katso myös {{Artikkelilinkki|20140717110414|Boaššu, Posio}}<BR><BR> {{Artikkelilinkki|20140806122035| Sisällysluettelo: Muinaisusko, mytologia ja folklore}}<BR><BR>
Artikkeliin liittyviä paikkoja:
Artikkelin kirjoittaja:
Artikkelin luokat:
Sivulle tulevat ääninäytteet: