Selaa semanttista wikiä

Loikkaa: valikkoon, hakuun
Holmberg, U.
Id 1634  +
Kieli suomi  +
Kirjoittaja Risto Pulkkinen +
Otsikko Holmberg, U. +
Has queryTämä on erikoisominaisuus. Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. + , Holmberg, U. +
Luokat Biografiset artikkelit  + , Suomenkieliset artikkelit  +
MuokkausaikaTämä on erikoisominaisuus. 3 marraskuu 2021 14:09:23  +
Has default formTämä on erikoisominaisuus. Artikkeli  +
TekstiTämä on erikoisominaisuus. <P align="justify"> Uno Harva (vuote<P align="justify"> Uno Harva (vuoteen 1927 Holmberg) (1882-1949) oli suomalainen uskontotieteilijä ja Turun yliopiston sosiologian professori vuodesta 1926. </P> <P align="justify"> Uno Harvan merkitys [[Lappologia (tutkimushistoriaa)| lappologian]] ja saamentutkimuksen kannalta perustuu hänen varhaiseen teokseensa <i>Lappalaisten uskonto</i> (1915), joka pitkään oli ainoa suomenkielinen yleisesitys saamelaisten esikristillisestä uskonnosta ja maailmankuvasta. Vielä 1987 siitä on tehty Uppsalassa ruotsinkielinen laitos. </P> <P align="justify"> Uno Harva oli varsinkin uransa alkupuolella [[Manismi|manismin]] kannattaja, eli pyrki palauttamaan uskonnolliset ilmiöt vainajainpalvontaan. Tätä hän myös [[Evolutionismi|evolutionismin]] hengessä piti uskontoilmiön lähtökohtana. Esi-isien palvonnan Harva siis näki olevan myös saamelaisten esikristillisen maailmankuvan ja siihen liittyneiden käytänteiden, kuten yliluonnollisille olennoille [[Uhraaminen|uhraamisen]] taustalla. Myös seitapalvonnan ([[Sieidi|<i>sieidi</i>]], [[Uhraaminen|uhraaminen]]) Holmberg yhdisti vainajainpalvelukseen. Perusteluna hän näki seitapalvonnan perhe- tai sukukohtaisuuden. Hän yhdisti seidan myös [[Sáiva|<i>sáiva</i>an]], mutta <i>sáiva</i>-henget hän taas yksiselitteisesti tulkitsi suvun tai perheen esivanhempien hengiksi. </P> <P align="justify"> Toinen täysin ajankohdan mukainen piirre Harvan ajattelussa oli skandinavistinen diffusionismi ([[Evolutionismi|evolutionismi)]]. Useiden pohjoismaisten kollegojensa tapaan hän pyrki löytämään saamelaiskulttuurin ilmiöille pikemmin skandinaaviset esikuvat kuin pitämään niitä kotoperäisinä. Ainoastaan vainajain- ja [[Karhunpalvonta|karhunpalvonnan]] Harva katsoi aitosaamelaiseksi, muut "kehittyneemmät" uskonnon harjoituksen muodot hän katsoi naapurikulttuurien vaikutuksen tuloksiksi. Muista 1900-luvun lappologeista hän erottuu edukseen kuitenkin siinä, että hän tiedosti saamelaiskulttuurien väliset erot eikä pyrkinyt pelkistämään saamelaista kulttuuria vivahteettomaksi monoliitiksi. </P><BR> [[Sisällysluettelo: Biografiset artikkelit|Sisällysluettelo: Biografiset artikkelit]]<BR><BR>ografiset artikkelit]]<BR><BR>  +
piilota ominaisuudet, jotka viittaavat tähän 
Holmberg, U. + Otsikko
 

 

Kirjoita sen sivun nimi, jonka ominaisuuksia haluat selata.